Bokanmeldelse: The Host av Stephenie Meyer

The Host er den eneste boken den berømte forfatteren Stephenie Meyer har gitt ut utenom den kjente Twilight-sagaen.

The Host1

Denne boken går under sjangeren science-fiction og har sjelen Wanderer som hovedperson. Wanderer kommer fra en planet ute i verdensrommet, og hennes art er et type romvesen som reiser fra planet til planet og overtar dit de kommer. De kan ikke overleve alene og må overta kroppene til artene som bor på planetene. Denne arten, sjelene, har nå overtatt jorden, og sjelen Wanderer blir satt inn i kroppen til mennesket Melanie Stryder. Men ting går ikke som planlagt. Wanderer klarer ikke å overta kroppen helt, og Melanie er fremdeles der, en til bevissthet inne i samme kropp. Wanderer og Melanie lever sammen, og via Melanie sine minner og følelser begynner Wanderer å elske samme mann som Melanie og hun kjenner kjærlighet for lillebroren til Melanie. Wanderer får vite at Melanies kjæreste og lillebror lever i skjul, og hun bestemmer seg for å dra på leting etter dem.

Historien følger Wanderer og Melanie på denne reisen, ikke fullt menneske, ikke fullt sjel, de er alene i verdensrommet og må kjempe for å overleve. Det er en interessant bok, og helt klart veldig originalt.

The Host2

Jeg syntes boken var bra, kanskje litt i lengste laget, og den kan være veeeldig langdryg og litt kjedelig til tider, så helt klart ikke en bok for se som sliter med å lese lengre bøker. Likevel syntes jeg det var fornøyende å lese. Karakterene er veldig enkle å bli glad i, og man føler både sympati for disse sjelene og menneskene som lever i skjul. Boken får deg også til å tenke på verdensproblemer og du setter spørsmål ved mange av menneskene sine egoistiske handlinger. Ganske så kul bok, vil jeg si! Det jeg likte mest med denne boken var det fantastiske kjærlighetsdramaet, Stephanie Meyer har klart noe veldig spesielt, det er ikke et trekantdrama, men heller et firkantdrama, som er forrykende å lese om. Skulle ønsket dette var mer beskrevet i boken, ettersom det var det mest interessante å lese om.

The Host3

The Host er en veldig annerledes bok en Meyers Twilight, så om du forventer noe lignende Twilight tar du nok grundig feil. Likevel er dette en spennende, interessant og god bok . Den er søt og full av gode dialoger og romantikk, selv om det er science fiction er det ikke monstre i foliedrakter og galaksekriger, så jeg vil anbefale den også til de som vanligvis ikke liker science-fiction (slik som meg) 🙂

Jeg gir den 4 av 6 stjerner!