Bokanmeldelse av John Greens An Abundance of Katherines

Hei! Søndag er den perfekte dagen for en bokanmeldelse, sant? 🙂

Ettersom romanen An Abundance of Katherines kom ut i 2006, vil det kanskje virke merkelig at jeg skriver en anmeldelse om den nå, åtte år senere. Vel, jeg gjør det fordi jeg lovte å anmelde den i denne videoen som jeg publiserte i april. Der fortalte jeg om mine bokinnkjøp fra reisen min i London, og sa at hvis dere ønsket det, skulle jeg anmelde bøkene på bloggen etter jeg hadde lest de. Det ønsket dere, og nå tenkte jeg å lage en liten anmeldelse av An Abundance of Katherines som er den første boken jeg har lest fra de jeg kjøpte i London 🙂

An Abundance of Katherines 1

An Abundance of Katherines handler om Colin Singleton, en 17 år gammel gutt som faller inn i en depresjon etter at hans kjæreste Katherine, som forresten er den nittende “Katherine” han har datet, slår opp. Han innser etter bruddet at han har mislykket i å bli det geniet alle har sagt til han gjennom hele oppveksten at han kommer til å bli. For å muntre opp Colin, og prøve å vise han at det er mer til livet enn geni-status og en kjæreste ved navn Katherine, tar Hassan, bestevennen til Colin, han med ut på en roadtrip.

An Abundance of Katherines 4Roadtripen varer ikke lenge, for snart stopper de i byen Gutshot, og blir der når de blir tilbudt arbeid. Colin og Hassan får bo hjemme hos Hollis og datteren hennes, deres nye venninne Lindsey. Sammen med Lindsey skal de jobbe med å intervjue innbyggerne i Gutshot om tiden med bomullfabrikken. På samme tid prøver Colin å lage et theorem for å finne ut hvorfor hver eneste Katherine han noen gang har datet har slått opp med ham. Han gjør et desperat forsøk for å få tilbake hans livs kjærlighet, Katherine nummer 19.

An Abundance of Katherines 3

Jeg likte denne boken utrolig godt. Det jeg finner herlig med John Green er at han er en så utrolig allsidig forfatter. Han har skrevet alle romanene sine på helt forskjellige måte. Skrivemåten i The Fault in Our Stars og An Abundance of Katherines er helt ulik, og det liker jeg ekstremt godt. An Abundance of Katherines har sin egen rare, unike stil over seg, som passer perfekt til den ekstremt rare og unike historien.

An Abundance of Katherines 2

Noe annet jeg liker med denne romanen er personene i handlingen. Colin er en uperfekt, perfekt hoverperson, med sitt irriterende overanalyserende sinn, men mange morsomme uttalelser. Han er en flott hovedkarakter, og gjør denne romanen en fryd å lese. Bestekompisen hans, Hassan, er likevel det som gjør hele romanen den gode boken den er. Han er en overvektig, Jugde Judy-elskende morromann som hevder å være muslim, uten å følge den muslimske troen spesielt godt. John Green sier selv han er glad i Hassan, så vi får alle håpe han en dag skriver en bok med han som hovedperson. An Abundance of Katherines er en meget spesiell roman fylt med romantikk og rar humor, jeg anbefaler alle ungdommer eller unge voksne å lese den!

Har du lest den? Hva syntes du?

I’m Martine, a bubbly and talkative twenty-year-old who’s currently living in London. I love friendly people, sad films, silly movies, taking photos and blogging. Especially blogging.

Del gjerne dine tanker